Kostenaftrek voor plug-inhybrides anno 2024

U heeft bv. twee jaar geleden voor uw zaak of vennootschap een plug-inhybride aangeschaft, of overweegt om dat binnenkort te doen. Welk percentage van de kosten is dan in 2024 en de volgende jaren aftrekbaar, en hoe zit het eigenlijk met de regeling voor ‘fake hybrides’? Bestaat die nog?

Welk deel van de kosten is aftrekbaar?

Aangeschaft voor 1 januari 2023.

Heeft u of uw vennootschap een plug-inhybride gekocht, geleased of gehuurd na 1 januari 2018 en voor 1 januari 2023, dan wordt het aftrekpercentage van de kosten bepaald met de zgn. gramformule, zonder verdere beperking. Enkel als de CO2-uitstoot van de auto 200 g/km of meer bedraagt, is er forfaitair 40% van de kosten aftrekbaar.

Aangeschaft tussen 1 januari en 30 juni 2023.

Voor plug-inhybrides, aangeschaft tussen 1 januari en 30 juni 2023, geldt hetzelfde als voor eerder aangeschafte, met één verschil. De kosten van de fossiele brandstof zijn maar voor 50% aftrekbaar. Vanaf 2025 is er ook geen minimumgrens meer.

Aangeschaft sinds 1 juli 2023.

Voor plug-inhybrides aangeschaft sinds 1 juli 2023 zijn de brandstofkosten in 2024, 2025 en 2026 voor 50% aftrekbaar, in 2027 nog voor 25% en vanaf 2028 niet meer. Voor de andere kosten wordt het aftrekpercentage bepaald met de gramformule, ook als de uitstoot 200 g/km of meer bedraagt, maar het resultaat van die formule wordt in 2025 afgetopt op 75%, in 2026 op 50%, in 2027 op 25%, en in 2028 tot 0% gereduceerd.

Tip 1.De lichting van een optie wordt niet gezien als een nieuwe aankoop. Licht u/uw vennootschap in 2024 of later de optie van een leasing- of rentingcontract van vóór 1 juli 2023, dan moet het aftrekbaar kostenpercentage niet worden afgetopt.

Let op! De aftopping moet wel gebeuren voor een tweedehands plug-inhybride die u na 1 juli 2023 heeft gekocht.

Tip 2. De aftrekbeperking geldt ook voor km-vergoedingen. De fiscus aanvaardt dat het deel van de vergoeding dat op de brandstofkosten slaat, en dus sinds 2023 ev. maar voor 50% meer aftrekbaar is, forfaitair wordt bepaald op 30%(circ. 2023/C99, 12.12.2023, FAQ nr. 8).

Tip 3. U mag de te beperken kosten eerst verminderen met de eventuele voordelen van alle aard (VAA) en de eigen bijdrage van werknemers of bedrijfsleiders. Het deel van het VAA dat in aftrek komt van de tot 50% te beperken brandstofkosten, kunt u vaststellen volgens de werkelijke verhouding tussen brandstofkosten en andere kosten, maar mag u volgens de minister ook forfaitair bepalen op 30%(parl. vr. nr. 1869, Vermeersch, 22.01.2024).

Wat met fake plug-inhybrides?

Fake plug-inhybrides.

In 2019 werd een bijzondere regeling ingevoerd voor zgn. fake plug-inhybrides. Dat zijn sinds 1 januari 2018 aangeschafte plug-inhybrides met een batterij waarvan de energiecapaciteit minder dan 0,5 kWh bedraagt per 100 kg autogewicht, of met een CO2-uitstoot > 50 g/km. Deze regeling bestaat nog altijd, ze werd niet afgeschaft door de zgn. vergroeningswet die de aftrekbaarheid van de kosten naar 0% brengt.

Hoe zat dat ook alweer?

Voor fake plug-inhybrides mag u in de gramformule niet de CO2-uitstoot volgens het inschrijvingsbewijs gebruiken, maar vult u de uitstoot in van de overeenstemmende niet-hybride met dezelfde brandstof. Op de website van de fiscus vindt u een lijst met overeenstemmende voertuigen. Bestaat voor een bepaalde fake hybride geen overeenstemmende niet-hybride auto, dan moet u de CO2-uitstoot van de fake plug-inhybride met 2,5 vermenigvuldigen.Dit verplicht gebruik van een andere CO2-uitstootwaarde dan die op het inschrijvingsbewijs geldt ook voor de formule om het VAA te berekenen.